Tuesday, August 9, 2011

Syoknya Puasa

Assalamualaikum

Ya Allah, halusnya cara Wardina Safiyyah ni mengajar anak2 dia bpuasa. Pendekatan yg sgt bagus pd pdapat aku. Aku mmg minat dgn Wardina ni, da la bertudung, solehah, cantik, petah bkata2 and sopan jgk. Klau nk ikut pkembangan dia, klik 'like' kt page ni. Aku suka cara dia terapkan Islam kt anak2 dia. Takde paksaan contohnya dlm bab puasa. Budak2 yg belum akil baligh mne diwajibkan puasa kn so klau anak dia mengadu lapa, dia akan suro berbuka je. Tp anak dia still tanak berbuka unless dah masuk waktu. Itulah hikmah yg Wardina ckpkan, ble kite tak paksa anak2, insyaAllah one day akan tgeraklah hati dorg utk buat snri mnde tu. Lme2 anak akn bpuasa dgn kerelaan hati sniri dan jgn lupa igtkan betapa nikmatnya bpuasa especially bila time berbuka puasa. Kita akan rasa kemenangan sbb da bjaya menahan diri dr mkn, minum dan berbuat maksiat. Mintak maaf klau msg xsmpai sgt sbb aku ni xde la pndai sgt menulis (UPSR Penulisan dpt B hahaa!) and klau nk bdakwah tu, amatlah jauh skali. Tp benda2 ni sekadar peringatan utk kita. Aku pn kena belajar byk lg pasal kehidupan dan Islam. Rasa diri ni cetek sgt ilmu psl agama.


Nicely done. You're my role model, Kak Dina. Dia tekankan isu solat dlu lps tu baru bpuasa. Sbb mcm dia ckp, ada org yg bpuasa tp xsolat. Padahal solat tu tiang agama. Astagfirullah, btol2 trse diri ni kerdil sgt. Byk kelemahan diri yg aku kne baiki. Kne betulkan diri sniri dlu sebelum nk mengajar org lain. And menempuh alam perkahwinan (?). Ohhhh lambat lagi. Jauhhh lagi tuuuu. Ehem.

Ape2 pun, I wish I can be a mom like her too. One day, insyaAllah. ^_^

     hidayah shukor

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment