Thursday, March 29, 2012

Bidadari Impian KBD Part #1

Assalamualaikum

Slot ni disampaikan oleh Fatimah Syarha, seorang novelist. Orang panggil Ustazah Cinta. Comel orangnye. Sejuk hati tengok. Suara dia, Ya Allah lembut gile. Cair aku dengar hehee. 

Sis Fatimah started the session by mentioning sabda Rasulullah s.a.w,
"Ada EMPAT wanita mulia yang juga penghuku segala wanita. Mereka itu ialah Asiah binti Muhazim (isteri Firaun), Maryam binti Imran (ibu Nabi Isa a.s), Khadihah binti Khuwalid (isteri Rasulullah s.a.w) dan Fatimah binti Muhamad (puteri kesayangan Rasulullah s.a.w).
Bayangkan eh. Orang yang hidup sebumbung dan tidur sebantal dengan kita adalah seorang yang tidak beriman kepada Allah, Sang Pencipta. Tu yang Asiah ni rasa sepanjang hidup dia. Asiah berpegang teguh kepada akidah walaupun Firaun seksa dengan kejam sekali (kaki dan tangan diikat lepas tu kena pukul lagi tsk tsk tsk).

"Wahai Firaun, kau boleh seksa zahir aku, sedangkan batin aku tidak. Engkau boleh potong badan aku, iman aku tidak"

Wahhh berani kan dia cakap macam tu dekat Firaun, seorang pemerintah, seorang suami. Berapa ramai kita boleh jadi sekuat tu? Sanggupkah kita pertahankan akidah kalau kita dalam situation macam ni? Yang tak kuat tu sudah tentu2 hanyut. Gara2 terlalu sayang, walaupun si suami tu rosak imannya, kita nak jugak ikut sekali. Tetibe teringat cite Ustazah Zawiyah (bakal menyusul...tungguuuu..hehe)

\
 Pesanan untuk semua wanita yang cantik dan solehah sekalian. Letak Allah nombor SATU dalam diri kita. If we can't change the situation (like Asiah), what we can least do is control our response. Kalau kita rasa benda tu salah, jangan pulak kita ikut (instead, follow our good instinct). Dekatkan diri dengan Al-Quran dan sunnah Rasulullah untuk teguhkan iman kita. Kalau baca Al-Quran, hati rase tenang kan? Bak kate Wardina ;)

Kadang2 kita rasa aduhai, beratnya ujian ni. Kita persoalkan, kenapa orang benci aku? Kenapa hidup aku susah? Allah tak sayang aku ke? Kenapa orang lain tak kena uji macam aku ni? Kita kena ingat, setiap manusia tu berbeza. Allah bukan tak sayang, Allah just nak kita belajar faham orang lain, faham character masing2. Allah nak kita jadi pandai solve problem so that kita kerah sikit otak yang lama membeku itu. Hehe. Kalau hidup takde dugaan, tak fun la kan. Macam main game, mesti ade challenge die. Kalau asek menang je, boring la kan? Bek takyah main (tetibe rindu nak main rockband hehehe)..

Words of wisdom sikit (cecece)....

"Iman bukanlah penjara di jiwa"

"Lembutmu mematahkan keangkuhannya"

"Jadikan Allah sebagai sebab permulaan dan pengakhiran hidup"


p/s : menyempat lagi update blog mase tengah training..heh3~~

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment