Monday, October 15, 2012

Sedu Sedan

Assalamualaikum

Aku call umah tadi. Stress betul line Maxis tak berapa elok. Ingatkan kat office ja camtu huhu. Rasa nak marah pun ada. 

"Mama, nak mintak tolong boleh tak? Nak pinjam RM200 sikit, nak bayaq kat kawan. Lagi seminggu dapat gaji. Nanti akak bayar balik"

"Oooo. Pasai beli tudung nak buat jual hari tu ka? Heheh. Ok ok. Alaa dalam account mama cam tak cukup duit. Nanti mama bagitau ayah naaaa"

*hung up*

5 minutes later...

"Hello akak. Mama dah habaq kat ayah. Dalam account ayah betul2 ada RM200 tapi takle la nak transfer semua, kena tinggal at least RM10. Takpa ka bagi kat akak RM190 ja? Haa hat balance ada la ni cukup dak buat makan semua?"

"Haaa ok ja ma. Takpa takpa. Thank you tauuuu....."

"Ok la. Mama nak tidoq dulu ni. Sakit kepala sangat pasai pa tah"

*hung up*

Terus ayaq mata aku jatuh.

Sebak. Terharu.

Taktau pasai pa emotional sangat malam ni. Dengar suara mama yang macam tak sihat tu kot? The truth is, aku rasa dah banyak menyusahkan orang. Bukan takat kat office ja, tapi kat parents aku jugak. Awat yang suddenly tacink nih???? Mungkin sebab aku penat sangat hari ni. Dah la kena sound sebab buat salah. Ahhh tapi memang salah aku, buat keja nak cepat siap je. At last kena re-do. Tak ke buang masa camtu? Lepas tu dengan keja lain yang ntah tetiba datang dari suma arah. Hahahah multitasking tetiba. Aku pon taktau aku patut buat keja tu ka tak. Tapi orang cakap, jangan memilih sangat. Buat ja, dapat experience sebanyak mungkin. Pikir positif. Tu ja aku pegang la ni. Dan harus ditanam dalam diri orang lain jugak *tetiba???!!!!*


Ok jap, entri ni sepatutnya jadi entri sedih. Tapi takpa. Hmm lagi satu, aku anak sulung, seharusnya aku la bagi duit kat parents kan. Eh tak kesah la sulung ka bongsu, tanggungjawab sebagai anak tu kita takle nak lari. Segan jugak dengan mak aku tadi sebab call semata2 nak mintak duit. Tapi sifat seorang ibu ni, camna dia susah sekali pun, dia takkan biar anak dia susah jugak. Mesti nak tolong punya. I'm sure suma ibu macam tu. Macam mak aku, dia takle tolong cara A, dia pikiaq cara B. Bukan takat duit ja. In every aspect of my life. Sejak aku masuk sekolah sampai la ni. And I'm so proud of her!


Abu Hurairah (RA) berkata:

Seorang lelaki datang menemui Rasulullah (SAW) dan bertanya:
"Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?"
Baginda menjawab,
"Ibu kamu"
Dia bertanya,
"Kemudian siapa?"
Baginda menjawab,
"Ibu kamu"
Dia bertanya lagi,
"Kemudian siapa?"
Baginda menjawab,
"Ayah kamu"


Okla takmau bebel banyak sangat. The truth is, I miss home. Can't wait for Raya Haji to come. But thinking about all those things that will come in between - they gave me extra headache. 

Work life balance, please?
Imma need some more of that.


p/s: Why so serioussssss?? I hate it when I'm being so seriousssssssssss
. Like seriously seriousssssssssss.


THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment