Friday, April 27, 2012

Another New Beginning

Assalamualaikum

"Dayah, rase nak resign je camni. Sedih laaaaa. Takutnya bila buat salah"

"Waaarghh I sudah pening woo. Mata mau buta tengok microscope hari2. Tomorrow have to come work at 7am pulak"

"Memang kena tido ofis ah malam ni. Bawak bantal selimut suma sekali ah senang hahahhaa"

"Aiyakk..cannot go back now. Ade problem dalam production line maaa..."

"Regret datang sini aa? Now you know how I feel"

Begitulah keluh kesah kawan2 saya sejak akhir2 ni. Keje makin tough nampak gayanya. This week agak 'fun' sebab macam2 benda jadi. Jumpa benda2 yang kitorang tak penah face dalam line selama ni. Fuh3. New discovery. New challenge. Kena discuss and decide cepat so that we won't miss any shipment. But I don't think things went that bad. Not really. Like my boss pesan, bila kita prioritize things, we'll see things clearer.

And one thing I realize is that; No matter how you hate your job, you have to learn to love it. Kalau tak, dalam kepala kita ni asek pikir nak resign je. I know Quality Assurance is not my thing but in my mind, I pikir pasal nak belajar, nak cari experience, nak dapat kawan2 baru *hihihihi*. In fact, I did. Raaaaamai kawan, I should say. Seronok. Your life won't be stressful as it is if you know what you're doing. Betul, kadang2 stress keje sampai rase nak berhenti on that spot. Like, immediately. "Nah boss, my resign letter. Tata". But we won't know what it is like kalau kita tuka keje kan? Ntah2 lagi susah kat luar sana. Haaa camtu la pesan Production Manager kitorang, Nai. Don't compare yourself to others. It's just a matter of how far you want to push yourself to the limit. Nai tu cakap, die dulu amek education (cikgu tuuu). Sekarang da jadi Manager. Salute lah! Tapi memang aku respect Nai ni sebab dia sangat responsible, fast-thinker and very friendly. You'll enjoy working with him, trust me.

HAHHAHAAH memang selalu terjadi. Always.
Ok actually aku saje nak cakap what are some good and bad news yang jadi this week. Recap la konon2. Sape nak dengar? :p

Good News

1) Dah bukak akaun ASB (dari minggu lepas kot). Hoyeh2 serunuk. Menabunglah demi masa depan anda dan anak2 anda. Eceh!!

2) Boss cakap "You dah bagus sekarang. Tak sia2 I ajar you *muka boss bangga kejap*. Kalau you resign, I banyak rugi woo.." Boss cakap lepas aku hantar resign letter. Erk T_T

3) Berjaya jual Lens Tamron yang sudah berkurun tidak digunakan. Last guna masa pegi beach house kat Florida. Oklah, good deal. Duit tu bole guna nak buat kenduri arwah mak :')

4) Isnin nanti kawan saya ajak practice bowling. Yeahhh, eksaited2. *alamak tapi..tapi..bakal terasa awkward*

5) Dapat offer letter from Petronas. Dapat agak lambat (a week later than it should be) and sekarang aku tersangat la rush nak prepare all those documents. Esok taktau la sempat masuk office ke tak. Nak pegi medical check up la, post borang2 la ape la. Hewhewhew inilah dinamakan cobaan rintangan dugaan!

6) Tengah work out ngan Pesah nak cari umah kat area Seri Kembangan/Bukit Jalil/Sungai Besi. Yang dekat dengan LRT and dekat dengan Sapura (cari balance point sebab Coh keje Sapura, aku lak kat KLCC). Ngeh3 so far jumpe satu umah ni (studio unit) harga RM900 sebulan (share 2 orang so sorang RM450 - okla tu sebab dok KL huhuuu). Tapi sekarang tengah tunggu la7 Bndlord confirm. Lagipun kena baya deposit 3ribu lebih. Gilo ke. Terketar2 kitorang nak baya. Da la baru nak masuk keje. Simpati lah kami wahai tuan rumah....

7) Aku bersyukur sangaaaaaatttttt sebab dapat parents yang sangaaaatttt helpful. Dari mula2 aku nak masuk sekolah, sampai aku nak masuk keje pon sanggup tolong aku settle kan important matter. Teman aku pegi sana, sini. Belikan aku itu, ini. Melayan kerenah anak sulung sorang ni. Yes aku memang manja sangat dengan parents. Bukan manja yang merengek2 suara gedik tu *opppsss sorry tercakap direct*. No no no. Like, so not me HAHAH. I guess I'm too dependent on my parents. Especially my mom. Kalau ade problem, mesti nak datang mengadu. Perempuan lebih memahami perempuan, bukan? Kalau ayah pulak, aku takle nak mengadu lebih2 sangat. Nanti tak pasal aku kena sound balik HAHAA.

So aku rase, kalau aku da keje kat KL nanti, aku takdela depend kat diorang sangat kan? Maybe one day diorang yang akan depend kat aku (wah!!!!). Mane tawuuu hihih. Aku nak belajar jadi berdikari and tak mengharapkan ibu bapa. 

Bad News

1) Graduate Trainee tak dapat dental card. Huwaaaa ini adalah amat stress. Terkubur jugak hasrat aku nak buat braces sekarang. Kalau tak, at least dental card tu bole compensate some of the expenses for braces. Urgh kecewa kecewa!

2) I don't think I can afford Iphone 4 at the moment. Dan ini amat mengsedihkan saya. 

3) Semalam. Aku hingus teruk. Dalam meeting air hidung dok meleleh, dah la tak bawak tisu. Sorry sedikit tidak senonoh di sini. Malu seyh. Sampai Nai tegur, "Dayah keja kuat sangat sampai sakit2". HAHAHAH tak pasal2. Yang betolnye, aku banyak makan sotong (ok now I know kenapa cholestrol tinggi heh). Da tau idong tu sensitip tapi still nak makan jugak. Sedap kot!!! Biasalah manusia....

4) Ok ni kelakar. Semalam mati2 aku ingat ade training kat Vistana Hotel. Sampai2 sane, sorang pon takde. Bila tanya receptionist, memang confirm takde training yang aku sign up tu. Cis cis cis terasa tertipu. Rupenye2 baru aku tau, kalau HR tak hantar notification email, maknanya training tu tak on la. Aku men assume je la, mane aku tau! Da terlambat bebeh! Aku kena baya 3 hengget duit parking. Oh duitku melayang. Duit minyak jugeeeee. Sampai2 ofis buat muka tebal kejap sebab the day before dah heboh kat sume orang "esok aku de training yey. esok aku bole rilek2 yey. makan sedap yey". 

YEAY =.='

Ok tapi pape pon, Good news > Bad news kan? So aku nak risau ape? HAHAH. 

On a different note, Ayah de pesan, "Bila kat Petronas nanti, akak kena keja rajin2. Apa akak belajaq kat Philips tu, akak try apply. Absorb apa yang penting. Jangan malas2"

Gulps. Rajin macam ni ke, ayah?

Tapi saya tak sekecil semut. Hihihi~
Aku bukan malas nak keje kat Philips tu. It's just aku rase macam "Am I doing the right thing here? Wait, apa aku buat kat sini?". Hah gitu la perasaanye. Kadang2 tension gak. Tapi aku selalu ingat quote ni.

Whenever you are distressed, worried or confused, just close your eyes, take a deep breath and say:

“Oh Allah; I Love You! I know it’s your plan, and I put my complete trust in you. You are with me always, and I will succeed because I have supplicated to you”

Janji Allah tu pasti. Aku tak pecaye nak dekat 6 bulan aku tunggu Petronas ni. Betapa tingginya kesabaran ini puhpuhpuh. Honestly, memang rase nak give up je mase mula2 tunggu surat sampai. Sebab tu aku taknak mengharap sangat and start life yang baru kat Philips. Aku tanak buat mindset yang aku KENA keja kat Philips ni sebab terpaksa. End up, aku enjoy keje aku kat situ. In fact, I've prepared mentally if I have to stay at Philips. Tapi dapat better opportunity, alhamdulillah. Rezeki2

Actually, one of my friend's dad said this, "Bila kita mula putus asa, masa tu la rezeki datang".

Pergh tamparan hebat tu. Betul gak ape pacik tu cakap. Terase kejap. Alhamdulillah. Betapa besarnya kuasa Allah. Baru teringat, mama cite mase offer letter sampai umah kan. Masa tu mama tengah sidai baju kat belakang and ade orang tengah tebang rumput (menggambarkan keadaan yang sangat bising). Then tetibe mama terdetik nak amek purse yang tertinggal dalam kete. Bila kua umah je, terus datang sorang brader moto ni, hantar parcel. Takde van PosLaju ke ape ke. Moto kapcai bese je (sorry brader!). Orang takkan perasan brader tu posmen. Hew2 kalau tak, silap2 kena gi amek kat PO kat BM. Alamatnye lagi lambat aku dapat offer letter. Da la sume documents kena submit before 30 April.

Ok aku da start neves. Like, seriously neves.

Bismillah.

Bye peeps. 

Banyaknye benda dalam kepala otak ni. Jammed.

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment