Tuesday, January 31, 2012

Europe Trip : Vewy Hectic Journey to Paris

Assalamualaikum

Wednesday December 22, 2010 (Route:Manchester-London-Paris)

11 am (or so)

Manchester Airport
Alhamdulillah, kitorang selamat sampai Manchester Airport. Tapi still tak sure nak tuka bus ticket malam ni (ke Paris) ke tak. Ingat nak jalan2 Manchester dulu (niat asal nak pegi g stadium sebab nak jeleskan peminat2 MU kih3). Then bile call National Express (bas kitorang), diorang kate takle tuka date da. So bye2 lah Manchester sobs. From Manchester to London, it takes about 4 hours by bus. Kalau bertolak lambat, alamatnye terlepas la bas nak pegi Paris nanti.
Ni la tempat menunggu kitorang. Brrr sejuk gile.
(gambar dari google je hihi)
Asal2 bas kitorang pukul 2.40pm tau then tetibe takde bas datang pulak time tu. Aik kitorang da kene tinggal ke. Orang kat kaunter tu blah pegi mane tah. Nak mintak tolong jerit Help pon takbole. Heh. Last2 dalam kul 4pm camtu, ade bas datang. Kitorang da nekad, kalau takde bas jugak, memang nak book flight ah. 

Dalam bas kan, aku asek tido je. Aku rase bas tu berhenti 2 kali tapi aku x turun pon. Sejuk gile babeng. Seb bek aku pakai coat tebal ala2 bulu beruang kutub yang comel itu. Mase da nak sampai tu aku tengok jam kul 8malam. Otak aku da takle function betol. Takle nak tido da. Rase nak muntah and pening kepala sangat2. Sehari tak makan kot. Tapi tahan je la. Kruk kruk kruk.

8.30pm
Hah sampai pon Victoria Coach Station London! Jumpe kawan Mey kat situ, nama dia Edi. Raaaamai gile orang. Kitorang tak sempat nak take-a-break pon sebab bas pukul 9.30pm. Hhahahha kan aku da cakap, cam Amazing Race. Ngoi. Rushing2 beli makanan sume then beratur tunggu bas. Edi yang baik hati bagi kitorang bekalan anggur and doughnut. Baik gile! Thank youuuu. Dia suro kitorang stay je tapi nak wat camne, takle tuka da ticket sume. Kecewa.

Sekitar Victoria Coach Station. Sesak gilos.
(ni pon gugel juge)
Edi : Alaaa korang stay la sini. Jalan2 London. Paris tu wat pe, ade besi buruk (Eiffel Tower) je.
Naik je atas bas (still National Express bus) kitorang amek port belakang sekali (haha bese la budak melayu nak conquer belakang bas lol). Aku tak pening kepala dah tapi macam mengantok gile. Yang convenient nye bas tu ade toilet hehe. Oklah. Tapi kat lua gelap gile, tak sempat aku nak amek gamba London sangat. Photographic memory je aci tak?



tak-ingat-pukul-berape
Aku terjage dari tido and nampak bas tengah queue nak nek kapal. Aku rase kitorang kat Dover time tu, and nak rentas laut pegi Calais (France). Selalu aku nek feri dengan kete je, tu pon dari jeti Bagan Dalam ke sebelah pulau (15 mins). Tapi this time, kitorang dok atas kapal tu for 1 hour 30 mins kot. Bas atas kapal? Malam2? Laju pulak tu. Cuak gak weh. Tapi tenang2 diri je la kehkehkeh.

Dover to Calais
Kitorang pon turun dari bas and masuk dalam kapal. Ala2 cruise jugak la sebab ade cafe sume. Cantik gak aa, cam hotel. Yang terkejut nye  bile tengok orang ramai men tido je kat mane2 pon. Depan pintu toilet pon ade. Erk. Macam pelarian pule.

Bukan rentas laut yang cemni ye? :p
Sebab da lapa sangat (and nak saving at the same time heh), kitorang order fish and chips tapi share ramai2 hehe. Aku order hot choc. Tapi kepala pon pusing2 lagi. Sapa yang mabok laut tu tatau la camneee. Memang rase tak comfortable langsung. Maybe sebab tak banyak rehat kot huhu. Tido pon tak betol.

Tengah dinner. Eh ke supper? Da lost track of time =.='

Kitorang pusing2 kat souvenir shop pastu masuk dalam bas balik. Then of course, kitorang tido lagi!!! Haha penat lew hew hew.
Ok nanti da sampai Paris aku roger korang. Hik hik.


THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment