Saturday, January 21, 2012

Suatu Hari di KL

Assalamualaikum

Update! Update! Hehe I went to KL last Tuesday for Petronas interview. Chichat session sebenarnye, alaa 20 mins je. Ok now where do I start? Encik Ayah yang baik hati sudi temankan. Selasa malam tu jugak, ayah rushing pegi Bagan Dalam nak beli tiket bas sebab Chinese New Year kan, banyak yang sold out. Ayah taknak drive sebab takut penat. Aku kate biarla aku drive tapi die tak kasi huhuuu. So kitorang bertolak Rabu malam kul 12.30. Aku kalat sebenarnye, sebab prepare last minute lepas tu tak cukup tido dalam bas. Ngahahah we'll see what happens next. Kul 3 pagi camtu, aku mule ngantok pastu terlelap. Sedar2 da kul 4. Driver bas bawak laju gile, melayang2 kau. Tengok2 da sampai depan stesen Pudu. Urgh stress. Tapi takpe.

Stesen Pudu pulak tak bukak lagi so kitorang bejalan kaki gi Masjid Negara. Pagi2 buta lak tu. Sunyi, dengan orang2 tido tepi longkang la, kat bus-stop la. Scary tapi naseb baik ade ayah teeheee. Halfway tu naik teksi sebab pancit bejalan hahhaa. Pas mandi and semayang subuh kat situ, kitorang gerak gi stesen LRT Masjid Jamek. Bejalan kaki jugak. Hahah exercise la katekan. Alhamdulillah kul 7 tu kitorang sampai KLCC. Aku da lelong2 da sebab ngantok lulz. Ohhh yang aku kalat lebih tu sebab tetibe interview pukul 8.30 pulak. Diawalkan. Yeay.
Pagi2 da makan roti canai dengan teh susu.
Berselera sungguh. Penat berjalan mungkin?
Minum teh panas je. Menggelabah prepare for
interview haha. Mata sebam lagi ergh.
Part ni yang important actually. The interview part. Yang lain2 tu aku bebel2 je hahah as usual. Mase tunggu kat lobby tu, Cik Shazlein datang jemput. Orangnye tinggi, cantik and sweet. Cewah bodek nampak. Tapi ni kebenaran nak wat cane hehe. Ade sorang UITM student datang jugak name Shida, die amek programming. Fuhhh cuak ni nak compete. Actually die pun taktau position ape Petronas nak offer, die just dapat email and tak penah datang SI lagi. Ni first time la kirenye. Tapi die baru je abes intern under Petronas, peluang die cerah gak la nak dapat.Then die masuk interview dulu.

My turn. Ade 2 interviewer, due2 manager. Basically dorang cite what the post is all about. Non-technical, deal dengan data, ade presentation within the department and kena jumpe customers/clients. So diorang tanya..

1. Firstly tell me about your background.
2. Are you interested with this position?
3. Penah keje tak before ni? Pegi interview mane2 tak?
4. Why Petronas? Scholar mane dulu?
5. You da penah pegi SI kan? How was it?
6. Lets say ade engineer post within Petronas, you nak resign post ni tak?
7. How long are you willing to stay within the department?
8. Kalau you dapat post ni, ade ke kawan2 nak sewa umah sume?
9. If you're hired, bile bole start keje?

Tu je yang aku ingat kot. Alhamdulillah diorang tak tanya pasal technical sangat. Well, takde kot heheh. Banyak kali jugak diorang emphasize yang post ni non-technical. Sebab sorang tu bagitau, diorang offer kat few candidates tapi ade yang tolak. Diorang takut aku rase wasted sebab keje something yang bukan major aku. Tapi aku cakap, aku ni fresh graduate so aku nak gain experience dulu, tak kesah ape post pon. Lagipun before ni aku penah deal dengan data sume sebab amek independent study bla bla aku goreng2 je la tunjuk yang aku memang interested hehe. Aku siap cakap, aku bersyukur kalau dapat masuk Petronas. HAHAHAH bolehkah macam itu? Aku cakap aku bole keje lepas raya cina. Diorang kate oh bagusla sebab kitorang pun nak cuti jugak hehehehe. Erm aku tanya diorang pasal workload, environment, pasal department itself, the training, ade chance pegi site ke tak (heheh semangat nak jadi engineer tu still berkobar lagi) and aku de tanya background interviewer jugak. Well, basically interview tu macam informal je. Da name pun chitchat session.

Aku tanya gak pasal previous executive for that post. Actually, department tu (Petroleum Management Unit) ade vacancy sebab executive diorang got married and ikut husband pegi Japan tih3. Lepastu aku tanya bile result kua. Hmm since diorang pun nak cepat2 cari replacement, diorang just cakap as soon as possible. Lagipun aku rase esoknye (Jumaat) still ade another session. So chances aku agak tipis di situ. Heheh tapi takpela, alhamdulillah da abes. Kalau ade rezeki, ade la. Kalau takde, maybe rezeki aku kat tempat lain kot? Actually the interview wasn't bad as I thought. Tak susah pun tapi sebab aku neves sikit, aku tak elaborate banyak pasal point aku. Tapi ayah pesan, in fact, banyak kali kot. Be confident no matter what. :]

Hahah confident macam ni? Lol.
Sorry vain kejap lepas interview :p
Mase aku interview kan, ayah pegi stesen Pudu nak tuka tiket balik. Patutnye kitorang balik Penang midnight nanti tau tapi kalau bole nak balik awal lagi. Lagipun interview da abes by noon. So at last dapat tuka to 5pm although orang tu kate seat da almost full. Memang musim orang balik kampung kan? Then ayah datang KLCC balik and aku cakap aku nak jumpe kawan2 nanti. Ayah kate die segan nak join so while waiting for my friends kua office, aku teman ayah lunch kat RASA Food Arena, 4th floor kat KLCC. Lepas Mia sampai, ayah pun pegi membawa diri. Cewah. Alaa ayah aku pegi jalan2 kat Bukit Bintang. Amek angin hihi.

By 1230 sume orang da smpai. Yeay I ♥ my girlfriends!
Bae, Fadhe, Aliya, me, Mia. Pipi sape paling tembam? Har3.
Petronas and DayaBumi people.
Haih kawan2 aku da kurus.
Aliya yang semangat contact2 orang suro lunch sekali. Thank youuuuuu :) Nak sembang2 banyak lagi tapi at 1 sume orang kena masuk office balik. Ade yang office jauh2 pun sanggup datang nak lunch sekali. Terharu2 :')
The happiest people do not necessarily have the best things. The simply appreciate the things they have.
Syaf yang sampai lambat sikit. Acap yang malu2 kucing.
It's time to say goodbye to KL and my friends. Aku ajak ayah temankan pegi Kinokuniya kejap. Guess what I've bought?

Jeng3. Tak pasal2 bace. No harm kan keh3.
Actually my friend yang recommend beli ni. Motif? Erk perlu ke hahhaa. Anyway. Lepastu my dad and I gerak to Pudu. Semayang and have lunch there. Masuk2 je food court kan, sume orang jerit2, 'Mai mai makan sini encik. Nasi ayam, nasi goreng sume ade'. Da la datang dekat2 tau. Even yang kedai hujung sane pun semangat promote kedai makan diorang siap lambai2 tangan lagi. Hahah aku cam omg what is this??!!!! Tak penah2 orang buat macam ni. Dok kedai masing2 cam biase dah la. Tauke2 kedai yang dok promote2 tu sebenarnye orang Indonesia. No offense, maybe cara diorang buat business macam tu kot?

Last2 kitorang pegi kat kedai yang 'pendiam'. Makcik tu tengah
sebok menggoreng kot, tak perasan kitorang datang.
Nama kedai tu Gerai Seri Langgar Melaka.
Makanan sedap, price pun affordable. Makan warung kan :p
My dad makan nasi goreng ayam.
Siap bole tambah sup lagi hehe.
Almost 5pm so kitorang pun tunggu kat terminal bas. Since jam teruk, kitorang terpaksa tumpang bas lain sebab bas kitorang stuck kat Hentian Duta. Kitorang tengok, aik tak sampai 10 orang pun passangers? Orang kat Pudu cakap ticket da nak sold out. How come? Rupe2nye driver bas gitau, diorang memang macam tu. Malas. Adoiiii nasib baik ayah paksa gak diorang tuka tiket. Ade je kosong tapi saje taknak bagitau. Cesssss3. Kalau tak memang pancit la nak tunggu pukul 12 nanti. Nasib baik dalam bas, driver tu pasang ceramah Ustaz Azhar Idrus. Hahaha kelakar gile kot. Tabik kat ustaz. Aku sambil pejam pun bole senyum2 lagi. Nasib baik takde orang nampak aku gelak sorang2 ngeheheehe. Tapi sampai umah je memang penat sangat2. Sampai hari ni pun tak hilang lagi. Rase nak demam je huhuhu.Help.

Ok tu je la nak update hari ni. Sorry for the long post. I'm just extremely happy dipermudahkan interview, dapat jumpe kawan2 time lunch and ultimately, for having such a great dad yang sanggup amek cuti, temankan saya sampai KL. :):):):)

Thank you ayah. I love you. I don't know how to express how I'm grateful to have a dependable, noble and kind-hearted dad like you. But I have one thing for you and mama.
I can't wait until the day that I finally get to say, "Mom, Dad, you don't have to work anymore. Relax. I can support you. Thank you for everything that you've done for me"
Please pray for me will ya?

p/s: eh ade orang kate pegi chitchat session jugak. update me please? :)
 hidayah shukor

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment