Tuesday, January 17, 2012

Procrastinate

Assalamualaikum

"Ala rilek la, exam next week kan? Sempat lagi study"
"Prof kate homework due Rabu depan eh? Yessss3"
"Ok ok. Esok ah aku stat buat assignment tu"
"Nanti2 la aku pegi jumpe TA" - TA tu teaching assistant, macam tutor la

Esok? Nanti? Kenapa bukan sekarang? 

Hihihi ni la nmenye procrastinate. Maksudnya melengah2kan, melambatkan something padahal benda tu penting and patut dibuat segera. Sape yang suka assignment yang bertimbun kan? Exam yang susah? Hahaa aku pun tak suka tapi selalu je delay buat homework and study for exam. Biase lah tu. Kadang2 esok due, malam tu baru terhegeh2 nak buat. Exam da nak dekat tapi malam tu kalut2 hafal formula bagai (walaupun dalam exam bole bawak cheat sheet). Kalau sape taktau cheat sheet is sekeping kertas prof kasi bawak mase exam, prepare beforehand. Korang bole tulis formula ke teori yang korang susah nak ingat and complicated. Especially kelas chemical engineering. Heat Transfer, Fluid Mechanics. Urghh stress2.

Back to men'delay'kan keje ni. Mase kat Vandy dulu, kalau nak buat homework, kadang2 kena guna laptop. Kena guna spreadsheet or certain software. Oleh itu laptop haruslah di depan mata. Facebook, YM, skype sume online. Konon2 nak tanya kawan kalau ade yang tak paham. Konon nye la kan haha. Bila homework susah sikit, nanti aku skip2 soklan lepas tu nanti banyak lubang heh3. Last2 tengok, dang banyak lagi rupenye soklan aku tinggal lol. Bila dah almost give-up, tutup buku pastu sambung esoknye. Laptop tak tutup pulak kan. Hahah mule la melagha. And homework tu bila nak siap ntah. Lalalalaaaa~

Tapi siryes aku rindu zaman kolej dulu. Tak pecaye pulak aku da abeskan 4 tahun kat US, amek Chemical Engineering. And berjaya grad jugak. Alhamdulillah. Walaupun rase2 result aku lauk je hihihi. Pape pun, rase lega sangat da abes. Paling stress masa final year kot. Banyak keje kena buat for senior design project. Kawan aku kat UTP pun da bebel2 pasal FYP (final year project) diorang. Penat memang penat weyy. But. There is no success without effort and sacrifice. Aku ni belum kategori berjaya sepenuhnya la kan sebab belum ade job and career hehe. I still have a long journey awaits. But I praise Allah for everything He gave me up until now. Family + Friends = Happiness

 Hmm but maybe happy sangat da grad then aku procrastinate lagi.

 "Taknak apply keje awal2 la. Nak enjoy2 dulu lepas grad bole tak?"

Hahhahaah yes that's me. Aku start apply keje lambat jugak la. Sebab time tu aku tak sure nak sambung study or keje. Then bila aku da decide nak keje dulu, time tu da tak banyak vacancy. And now I'm still waiting for a job offer. Aku segan sebenarnye nak bagitau kawan2 yang aku dapat interview kat sini, kat sana, sebab takut nanti tak pass, kang malu je. Hahhaha asek tak confident je. So far kawan2 aku ramai yang da keje. Keje hebat2 pulak tu. Salute. So kalau aku dah confirm betul2 dapat position, insyaAllah aku bagitau korang ye. :) And remember, as my senior posted on facebook; Allah's aid is only a du'a away

ok jom bace!
Bersabarlah. Janji Allah tu pasti :')

Goodnight~
 hidayah shukor

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment