Monday, September 17, 2012

Moist Chocolate Cake

Assalamualaikum

Masa Raya Decor hari tu, aku bawak Moist Chocolate Cake untuk potluck. Malam before tu aku pegi umah Balqis, nak pinjam oven die. Maklumlah, umah I serba kekurangan sikit hehe. Mula2 dok pikiaq gak nak bake apa, tetiba terasa nak buat kek ni. Berapa kali attempt tapi tak jadi2. PPfffttt kecewa sungguh. This time agak menjadi heeeee *muka excited*

Aku guna resipi kat sini ja tapi ada la ubah sikit.

Bahan-bahan :
 250 + 125 gram butter 
1 3/4 cawan gula halus (nak kurangkan manis hehe)
 1 sudu teh esen vanila
1 tin susu cair 


 Cara-cara :
1) Masukkan butter dalam periuk dengan api sederhana, diikuti dengan bahan2 lain.


 2) Tutup api, biar sejuk sikit. Masukkan 4 biji telur (kuning & putih sekali)
3) Dalam bekas lain, ayak bahan2 ni :
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1 cawan cocoa powder
2 cawan tepung gandum


4) Tuang bahan2 ayak tadi dalam periuk. Kacau sampai sebati.


Alamak sorry, lionel messy pulak.
5) Tuang adunan dalam loyang tapi alas dengan baking sheet, diikuti butter. Takut kek nanti melekat kat loyang pulak.

Jangan tuang sampai penuh sebab nanti kek tu akan naik. Eh naik ke mana???
6) Balut loyang tu dengan aluminium foil. Lepas tu kukus dengan api sederhana. Kenapa balut? Ini kerana ditakuti wap air akan terkondensasi di penutup periuk dan jatuh ke dalam kek. Wahhh kelas fizik pulok sekarang ngehngehngeh. Ok kukus la dalam sejam. Tapi aku tunggu dalam 45 mins, kek macam takde pape peningkatan pon. Aku terus kuakan, masuk dalam oven for another 10 mins camtu. Hahha tuan2, ini adalah tidak baik kerana saya sangat malas. Keje nak cepat je. Yela, aku dah ngantok kot time tu, tak larat dah tunggu. Kukus memang amek masa yang lama sikit. *paham ke ape aku cakap ni??*

7) Time for the topping! Wat double boiling. Bahan2 nye adalah :
200 g cooking chocolate
1 sudu besar butter
100 ml whipping cream




Begini ye adik2. For double boiling, masuk air dalam periuk (jangan penuh sangat)
pastu letak mangkuk kat atas.
8) Kek yang dah siap bakar tu, korang curah je topping yang korang buat tadi. JJyyyeeahhhh!

Macam ni ye kawan2.

Dah potong kek, pegi tuang topping lagi.
Patutnye kek ni nama dia Moist Double Chocolate Cake. Lol.

Pandangan sisi pulak. Cewah kek pon dah pandai posing eh?
Heeee so siap la kek kita! Aku buat satu loyang lagi, tapi tak kukus, terus masuk oven je. Yang tu kurang sedap lah sebab dia tak moist hehe. Pape pun, alangkah bahagia nya kek aku menjadi. Lepas ni boleh la buat lagi heeeee.

Anyway, housemate Balqis ada bela kucen. Hempat hekor (4 ekor) pulak tu. Dah la gemok. Geram aku nengok. Bulu pulak jenis panjang2 camtu. Eeeee eeeeeee eeeeeee eeeeeeee eeeee gewam222.

Yang ni paling friendly. Ala2 penyambut tetamu gitu.
Yang ni macam pak guard. Apa kita buat dia nak perhati. Watch your back guys!
 Yang lagi dua ekor tu, malu2 kucen. Asek menyorok je, aku tak berkesempatan nak snap pic depa. Okla, point nye aku nak cakap kek aku menjadi and korang bole la try recipe ni. Esok aku bawak balik oven pi KL. InsyaAllah, nak try buat banyak2 kek. Different kind of cakes.
Hhahahahah Hidayah, jangan sembang je k?

 
THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment