Saturday, February 11, 2012

Andai Nya Aku Pergi Dulu

Assalamualaikum

Ok a reminder sikit ye *sikit?hahah tipu!nanti kau type panjang2 jugak!:p* Hmmmm. Sejak arwah mak (nenek aku) meninggal kan, mama asek cakap pasal mati je tau. Selalu pesan kat aku, "ajal maut ni tak kira masa..bila2 dia nak mai, dia mai..mak tu, kita tak expect dia nak meninggai kan?" 

Sebenarnya tengahari tadi mama terdengar khutbah Jumaat. Speaker masjid (yang betul2 belakang umah aku) tetiba kuat pulak hari ni. Ustaz tu cakap, "La ni sat2 kita dengaq orang mati..ada yang muda, tua, budak2..pesan saya, kalau kita meninggai, biaq kita meninggai dalam keadaan beriman.."

Haaa what da meaning? Maksudnye, kat mana2 pon, bila2 pon, make sure kita mati bukan dalam keadaan tengah buat maksiat/kejahatan. So mari lah kita berdoa kalau Allah nak tarik nyawa kita, kita dalam keadaan sempat bertaubat (InsyaAllah). Lagipun tanda2 kiamat da dekat bukan? I didn't mean to scare people out but this is just a friendly reminder to you, you, you and me. Remember Allah and He will remember us too =)


One night tu aku tetibe jadi paranoid, "Ishh camne kalau mati dalam tido?". Aku terus gi amek wudhu and bace Yasin, bagi hati ni rilek sikit. Sebab tetibe jadi takut *aku memang suke menggelabah HAHA ngeng*. Macamane kalau malam ni aku mati? Pikir2 balik, paranoid aku kadang2 membantu jugak hehe. But for certain times je ah *ergh* Sekarang ni kalau susah hati je mesti nak cari al-Quran. Bace sikit pon jadi la. *ingat pesan Wardina hehe*

Ni bukan masalah nak riak ke ape. Tak tak tak. Sometimes when I think too much, I put myself in a bad mood. Aku tau certain people pon like that jugak. And aku ni jenis suka mengadu sikit, especially kat kawan2 (girls kan?wut to do?) Tapi sekarang ni aku pikir, orang lain pon ade masalah sendiri jugak kan. Takde nye diorang nak dengar aku bebel2 haha.
Be careful who you open up to. Only a few people actually care, the rest are just curious.
Ok? I have to learn to handle things by myself, at least. Kalau susah sangat, cakap je kat parents. Or, just tell Allah swt. You can share everything with Him, He won't judge you. Tulis diary pon boleh! Lol. So Cik Diari, from now on ko kne dengar aku merapu meraban ok? You have to put up with me HAHA padan muke.

Kan aku penah cakap aku rajin mengeluh? Dulu la. Sekarang da kurang sikit (kot!). Kadang2 bila mengeluh tu, nampak macam kita ni tak bersyukur pulak kan? Kenape ade perasaan macam tu? Why did all these happen????

Baru ku SEDAR sekarang. MAYBE aku LUPA yang aku DILAHIRKAN dalam ISLAM, one of the greatest gifts from ALLAH. I should be THANKFUL for that.


 Alhamdulillah :')

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment