Friday, February 17, 2012

Kisah Amad yang Honest!

Assalamualaikum

Kisah ni diceritakan oleh ustazah mama mase sekolah dulu. Once upon a time (cewah), there was this young man named Amad. Dia sangatlah rajin pergi masjid and solat pon tak penah tinggal. Orang baik2 la Amad ni. So... 







 











THE END

They lived happily ever after. Macam fairytales kan? Ni cite zaman2 nabi dulu (baru teringat,dulu takde asam paket huhu.kesilapan pelukis.sorry2). Sekarang taktau la pulak hehhe. Mintak maaf kalau ada lawak yang terover poyo (dahla over, poyo pulak tu?hahha hadoiiii). And sorry kalau rasa tak funny pon hehhe. Takpe2. Yang penting korang dapat pengajaran ni. :)

1) Orang yang selalu berlaku jujur (Amad yang mengaku termakan buah mangga) akan mendapat ganjaran dari Allah swt.
“Hendaklah kamu selalu jujur, kerana sesungguhnya jujur itu akan membawa kepada kebaikan dan sesungguhnya kebaikan itu akan membawa kepada syurga. Dan tidaklah seseorang selalu berkata jujur dan berusaha menetapi kejujuran, sampai dia ditulis di sisi Allah SWT sebagai orang yang sangat jujur. Dan hendaklah kamu selalu menjauhi dusta, kerana sesungguhnya dusta itu akan membawa kepada kemaksiatan, dan sesungguhnya kemaksiatan itu akan membawa ke neraka. Dan tidaklah seseorang selalu berkata dusta dan selalu memilih pendustaan, sampai dia ditulis di sisi Allah SWT  sebagai orang yang pendusta (Hadis Riwayat Muslim )  
2) Menyayangi dan mengahwini seseorang bukan hanya berdasarkan paras rupa sahaja, tapi kerana ingin menyempurnakan agama dan mendapatkan keredhaan Allah.
"Dinikahi wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah dalam hal keagamaannya. Nescaya beruntunglah kedua-dua tanganmu." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
 3) Allah swt telah berfirman, "Lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik" dan begitu juga sebaliknya. 
Oleh itu, berusahalah menjadi lelaki soleh/perempuan solehah demi mendapat keberkatan Allah swt. Mudah2an, Allah pertemukan kita dengan jodoh yang sempurna untuk kita (jangan lupa berdoa sekali!). InsyaAllah. Hehe tetibe cam takde kaitan sangat entri dengan pengajaran. T_T


 Telah tercatat namamu untukku di Loh Mahfuz. Juga telah tercatat namaku untukmu sejak azali lagi. Hanya Allah yang tahu, tak siapa di antara kita yang tahu..
Biarlah rahsiaaa... (tetibe lagu Siti Nurhaliza)


THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment