Thursday, February 9, 2012

Makan makan makan!

Assalamualaikum

Sebenarnye kan, mama da start tanya bila la aku nak start belajar masak. Hui hui soalan cepu mas nampak. Camne nak masak, bangun2 makanan dah tersedia? Kah kah sila lempang diri sendiri. Ok ok dulu mase college aku rajin je memasak *buat2 rajin padahal procrastinate tanak buat esaimen heh*. Masak makanan bujang je, konfem tak dapat lawan masakan emak2. Paling pandai pon aku buat char koey teow je, yang lain sume aku pandai2 je *ewah tiru ayat johan nampakkk?*

Kawan2 aku sume pandai masak especially budak2 Johor. Kenapekah begitu yek? Mungkin ada faktor keturunan? Nasi dagang, nasi tomato, nasi lemak, ayam masak merah, kuih lapis, agar2 santan, you name it. Malaysia boleh! (apehal?) Wahh memang isteri pilihan betul ni keh3 *mereka lah bukan saya*

Cholocate Cake Trifle
dessert yang paling ohsem aku penah buat (aku je la yang perasan hak3)





Cakap pasal makanan kan, ada certain food yang aku tak makan. Well bukan tak boleh tapi ngade2 tak nak makan. Sebab tak suke. Da lme aku nak buat list sebenarnye. Heheheh. Termengada lebih?

1. Ayaq nyok (kelapa) - Minuman/makanan yang berunsurkan kelapa memang cannot go. I mean, makan kelapa tu as buah *paham ke tak ni?* Inti kuih ketayap pon aku tengah try nak biasakan sekarang. Santan tu lain cite, die larut dalam kari.

2. Ayaq tebu - Lebih kurang same macam ayaq (= air) nyok jugak.

3. Timun - Hahaha ni paling aku takpaham kenapa aku mesti benci sayur (ke buah) ni. ergh tak suke. sebab rase die pelik. Haha sukati je. Okla, rase tawar. Tak best.

4. Bawang - Kalau makan sate kan orang kasi bawang+timun yang raw? Memang aku takkan sentuh. Hahha padahal kne makan untuk neutralkan carbon kat sate yang kita makan tu. Bawang goreng aku da bole makan sekarang yey! Timun is still a no no.

5. Durian - Eskrem durian bole la telan. Ade skali tu mase form 4, klasmet2 aku bawak durian datang skola! Memang berlari ke langit lah aku. SAKL (suka hati kau la)

6. Sambal belacan + petai - I know I am not the kampung girl. Ehhhh cousin aku baru umo 6 taon da makan sambal belacan. Kau ade? Hak hak poyo kejap. Tapi memang aku tak suke petai pon, sebab bau die. Pastu nanti bila kencing...hurm *seniri mau tau la*

7. Susu - Surrender la yang ni. Tapi since mama suruh minum susu kambing, makin suke pulak. Maybe sebab die takde bau kot. Tapi kalau susu tepung tu memang takle la, nak termun saya (termun : cara comel nak cakap termuntah euww haha).

So aku pun terjumpe lah (padahal pegi godek2 fesbuk) gamba2 aku dengan food (motip?). Bukan orang selalu buat penutup entri dengan gamba (sendiri) ke? Hak hak hak. Ok jangan marah aku merepek je. Terlebih sudahhh.

mase 1st year kot? diorang ni memang rajin wat open house. ketembaman terserlah (obvi sangat kan!)
makanan penuh dalam mulut. biaselah, time makan MEMANG orang ni lah suka snap gambar. silekan2
my bajet-ayu pose kat steak house. tengah tunggu lamb chop hew hew!
erk nak order sume yang dalam menu bole? *ok sile kluar sekarang*

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment