Tuesday, February 14, 2012

Tak Sambut Valentine's Day?

Assalamualaikum

Yes, today is Valentine's Day. Ade yang sambut ke? Ade yang tak? Have you ever wonder, why people post a random status on facebook, 'Saya tak sambut Valentine's Day' ?? Come on, you don't have to say it to the world. You just have to act like you DON'T celebrate it. Mesti tak paham kan? Kah kah kah.

Ok ok keep on reading. I'm sure you'll learn something as you go on. Aku pun baru sedar sebenarnye. It all happened when I came across these statuses on fb. Aku edit sikit tapi masih mengekalkan mesej yang ingin disampaikan.


Nampak? Tetibe je diorang letak status2 ni. Kenapa perlu bagitau? Ok yang second tu bole tahan la lagi because she mentioned 'people', not 'lovers'; so the people can be your mak, ayah, tokwan, abang (oppss abang kandung ye??). Bole dipertimbangkan sebab itu tujuan untuk mendidik kan, untuk bagitau orang yang Muslim tak sambut Valentine hehe. Tapi yang first tu? I don't want to judge so berbalik kepada niat lah senang. Ape tujuan ko bagitau ko tak sambut hari kekasih? Ok ok ape aku merepek so far?

Point aku kat sini, ko tak sambut tapi ko acknowledge kewujudan Valentine's Day tu?? Tak paham la haku kalau cenggini. HAHA yang ni lagi best (aku tak edit pape pon, just buang nama and gambar).


Hahahah baguih punya! Aku bukan nak condemn orang2 yang letak status ni but unless ko letak artikel pasal 'Tegahan menyambut Valentine's Day' or 'What Valentine Day is all about', then the status will make more sense la kan kan? Ke aku tersalah? Lalu menyalahkan orang lain? HAHAHA cut the crap Dayah. I mean, if it's for educating purpose, then it would be fine. Whatever it is, this is just my 2cents. Jangan ambush aku pasni sudah hehe. And the best fb status goes to *drum rolls*


BAHAHAHAH! Ok yangni memang aku tak edit langsung content die. Sebab mesej tu terus ke benak hati. Adehh makan dalam betol lah! Gelak, gelak jugak. Tapi paham kan ape yang orang ni nak sampaikan? Bagusla korang takde special day nak sambut hari kekasih korang tapi just know your limit ok? Be a good girl ye *ceh cakap orang je pandai!*

For adik2 (akak2 pon bole) yang baru nak bercinta, sebelum tu baca la ni (artikel kat bawah ni) dulu ye. Mane tawu dapat bukak hati korang yang tengah gundah gulana tu hehe. Penah terpikir kenapa kita rasa cinta tu special sangat? Awwwwww :')

Kalau nak baca, klik kat word oren ni. Sorry takle letak full article kat sini sebab agak panjang. Lagipun, bukan article saya pon. Saya sekadar berkongsi :)

Dan Perempuan Baik Yang Bercinta, Pada Hari Valentine 

 
Some of the quotes touched my heart, as if they're giving me a whole new spirit about how meaningless love can be without iman.

"Ibu sudah memberitahu kamu, iman lah yang perlu dianggap istimewa. Apa sahaja perkara baik yang dicampurkan dengan 'istimewa' akan menjadikan ia 'istimewa'. Begitu jugalah cinta. Cinta itu sangat biasa, tetapi apabila ia dicampurkan dengan 'iman' barulah ia menjadi cinta yang istimewa. Kamu tahu mengapa ia istimewa?"

"Kerana, dengan campuran iman dan cinta, iman akan bertambah-tambah dan paling nikmat, adalah rasa cinta itu juga semakin bertambah banyak. Dan kamu tahu bagaimana kita mengenal cinta itu semakin banyak? Apabila, pasangan tadi tidak berhenti berusaha membahagiakan pasangannya. Sekiranya dahulu sering SMS, selepas nikah tetap berusaha SMS. Begitu jugalah sebaliknya, cinta akan terhenti apabila, ada antara pasangan sudah berhenti berusaha."

Another one is,

"Istimewa itu bukan sekadar bermaksud kepada perkara yang diraikan, tetapi istimewa itu juga adalah pada perkara yang dilarang. Tidak ada masalah melarang hari Valentine bagi disambut, tetapi tanpa sedar ia akan membuatkan hari Valentine menjadi semakin istimewa, kerana kita hanya melarang hari, tetapi tidak menghilangkan maksud hari itu. Menghalang, menjadikan Valentine terasa istimewa, dan maksud hari itu ikut terasa istimewa. Dengan itu, pasangan kekasih boleh menyambut 'hari Valentine' pada setiap hari kerana ia dianggap istimewa. Jadi, walaupun kita berjaya pada 14 Februari, belum ada jaminan kita berjaya pada 15 Februari dan seterusnya."

This is what I'm trying to emphasize on. Yes, it's good kalau kita tak sambut that special day on 14th on February but what will happen next? Tomorrow? Next week? Next year? Kalau hari2 mendatang pon kita still bergelumang dengan noda2 hitam (berzina and so on), sangat la tak cool kalau kita cakap 'Saya tak sambut Valentine' kan? Because that's just a statement. Macamane perbuatan kita di sebalik kenyataan itu? Hanya Allah swt yang tau. Wallahualam. Bagi aku, kalau nak couple tu, couple la TAPI jaga batas2 between lelaki dan perempuan. Ngerti? :)

Allah adalah yang sebaik2nya. Yang buruk itu dari saya. Whatever it is, terpulang kepada individu nak terima opinion saya ni ke tak. Korang mesti ade cara2 tersendiri nak appreciate boyfriend/girlfriend korang kan? Tak perlu lah Valentine's Day nih. Bila2 pon bole bagi bunga, chocolate and teddy bear hehe :)


Pffttttt tapi betulla status fb yang second tu. Patutnye kita appreciate orang yang kita sayang everyday, tak perlu ada special day pon kan? Ok. So I love you forever and ever. MUHAHAHAHA tetibe.


Peace! :)

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment