Saturday, February 25, 2012

Hari-hari Ku Bermula

Assalamualaikum

Officially I'm in love with Jamie McAvoy! *hahah tetibe* Takde lah, I was watching Atonement just now. Another 30 mins nak habes, tetibe kne tukar Raja Lawak 6 sebab satu family nak tengok. Hehehhe takpe at least kawan aku da gitau ape ending Atonement tu *hahah spoil gile kan*

Anyway. Nak update sket (or maybe banyak) setelah seminggu bekerja hehe. 

Monday
Before 8 am da sampai Philips. Ade briefing dari pagi sampai petang. Memang ngantok sket sebab tak cukup tido ergh. On the way balik tu kan, Ayah was driving then aku mengadu sket sebab penat seharian dengar lecture. Hehe mengade2 tak. Tapi memang exhausted pon, rase tak bersemangat sangat. Then suddenly Mey call tau. Aku terkzut gile sebab lme gak kitorang tak contact (a month ago kot), tetibe die ambush pongpangpongpang hahaha but in short, "Dayah, aku nak bagitau ada satu vacancy kat Kerteh ni (under Petronas Chemical). Tapi nanti ko keje dengn kawan aku la, nme die Norma. Boss die nak cari orang cepat2. Since ko pon da pegi SI tu, aku rase ko bole dapat InsyaAllah. Ko send la latest resume ko. Position die ni deal dengan costing, guna Aspen sebijik cam kite guna mase kat Vandy dulu. Memang apply sangat2 la". Omg!!! I can't breathe!! *ok agak over di situ* Time tu mata aku bersinar2. Cakap pon tetibe kuat, bersemangat teros! Tula, tadi sedih sangat sebab penat hahha. Apelagi, malam tu jugak aku send resume+cover letter. Tak kesah la tido lambat ke ape. Allah ni memang sayang kita kan, suka bagi surprise2 macam ni :)

Tuesday
 Pagi tu briefing lagi. Dengar orang lecture, aa ngantok lagi tapi lepas lunch tu kitorang masuk production area. Haha pakai smock macam angkasawan der! Super lawak FC okay? Dalam kul 3, kitorang kne jumpe supervisor masing2. Alhamdulillah, dapat ketua yang baik and her name's Lai Ling. Cantik dan tinggi pule tu. Macam Lina Teoh (knal tak?) tapi Chinese version punye meh hihihi. Then aku teringat kawan2 Intel aku. Teringin nak jumpe so ajak diorang dinner. Tempat, diorang decide keh3. Lagipun ayah ade mnde nak kena settle lepas keje (yes aku pegi keje dengan ayah aku HAHA). So pukul 6 lebih, kitorang kumpul kat Nurul's Ikan Bakar. Ayah aku datang pick-up aku kat Nurul's kul 7.30 camtu. Then again, Mey sms aku. It says (hasil edit aku hiks), "Aku da print resume ko tapi Norma tu tak datang pulak meeting kat tempat keje aku. Lagipun ko kne betulkan email address ngan structure resume ni bagi mantop sket. Baru la boss die nak hire ko hehehe". Fuuhhh nasib baik Mey cakap macam tu. And kebetulan pulak Norma tak datang office Mey. So aku sempat edit resume aku malam tu. Time ni aku pikir, Allah memang nak sangat tolong aku this time :)

Wednesday
Pagi tu meeting kat production pukul 9. Memang everday kne gather and Production Manager akan summarize sume problems yang occur within the production. So I think yang involve dengan meeting tu just Quality, Reliability, Software and Equipment Engineers je kot. Then sume orang discuss and try to solve the problems. Tapi kitorang Graduate Trainee berdiri kat situ diam je la. Observe and listen la kot hehehehhe. Agak ternganga2 bile diorang kuarkan term2 baru pastu process yang kitorang tak familiar. It was a great experience, though. Petang tu kul 4 ade meeting dengan boss kitorang, Scott, omputih. Teringat kat Doc V tetibe HAHAA. Kul 5 tu ade lagi satu meeting dengan QA dept tapi Lai Ling cakap takpayah pegi sebab die pon ade something else going on. Die suro aku balik je hehee. Mey sms lagi, "Weh resume ko aku da pass kat Norma (yang hardcopy la) tapi die nak softcopy pulak sebab boss die pegi outstation. Lagi cepat ko send, lagi cepat boss die dapat resume ko. Pc kat office aku hang  pulak damn".

Thursday
Hari ni aku rase tak sehat gile. Badan pun sakit2 *my body in shock sebab keje ke hahah ngeng* Pagi tu macam taknak pegi keje tapi ahhh mengada la baru 4th day, takkan nak MC pulak kan. Pakse diri jugak la. Aku rase food poisoning sebab lunch semalam huhu. Ape aku breakfast, sume muntah balik. Pagi tu da la mengantok gile so aku minum coffee. Lepas lunch tu, about one hour later aku muntah lagi. Aaaaaa rugi je ape aku makan tadi =.=' Alhamdulillah petang tu da ok sikit. Lai Ling suro masuk production, study sendiri and buat tour so that kite tawu ape function every machine kat situ. Well, takde la detail sangat. At least tau the whole process secara briefly. Sebab my role as a Quality Engineer (still a Graduate Trainee) is to do inspections, macam polis yang busy body gituh HAHAA. Ohhh aku da send updated resume kat Norma tu. And die da pass kat boss die. Mey suro aku doa banyak2 dapat post kat Kerteh tu. Memang aku doa la weh. Kalau da memang rezeki aku, Allah bagi la kan? Kalau tak dapat pun, aku redha je. Bukannye aku tak berusaha kan. I tried my best :)

Friday
Tengahari tu aku lunch kat area Masjid Bayan Baru dengan dengan budak2 Intel-Baly, Nabil, Wansyah (today is his last day at Intel huhu), Lina (orang yang paling bersedih huu), Pika and sorang lagi tak kenal hehee. Hari ni sume orang bole balik by 3pm tapi ayah ade meeting pulak. So aku kne tumpang Kak Fana. Balik2 tu umah bukak email, bace emel yang Mey forward. Boss Norma tu kate nak consider resume aku. Tapi die still tunggu resume from other potential candidates dari HR (yang lambat itew) and ex-UTP. Huhuh terasa diri ini kerdil sangat kalau nak dibandingkan dengan mereka2 itu. Dapat ke tak dapat eh? Risau2.

Ok kesimpulannya, aku happy je keje kat Philips Lumileds ni. Kawan2 pon gila2 kot. Sronok sangat. Intan and Shafira, hampa memang best la. Bagi aku gelak everyday keh3. My officemates Kak Siti, Kak Fana, Jasdep, Din and Muhsin. My kawan2 trainees yang baru, Ting and Loges. Thank you everyone! But I have to admit, kalau Petronas offer keje, insyaAllah aku tak tolak kot hehe. It all depends on your luck and rezeki kan. Pray hard! Gambatte!

Kesimpulan kedua (bole pulak), he's my new crush *dengan bangga*

The eyes!!! *melting*
Yes yes I'm happy. Don't worry about me. I'm gonna find someone like you. Eh.
 

THANKS FOR READING! :)

No comments:

Post a Comment